HOMECHARGE

Fejlmelding

Her kan du finde hjælp til de mest almindelige emner inden fejlmelding.



Hvis din ladeboks ikke er tilgængelig, mangler lys eller lyser rød, så kan der være flere årsager. Start først med at kontrollere om relæet til ladeboksen er slået fra. Hvis det er slået fra, så tænd igen.

Hvis ladeboksen ikke kommer online med hvidt lys i ladeboksen, så skal du fejlmelde til HomeCharge. Hvis ladeboksen får lys igen, men kommer ikke on-line, så check Easee driftsstatus, og hvis der ikke er fejlbesked, så skal du fejlmelde til HomeCharge.

Du kan altid se status på Easee IT systemer her


Vi har oplevet to forskellige grunde til, at dette kan ske. Den ene grund er, at nogle kabler sidder oftere fast end andre, afhængigt af det materiale og tolerancer, der bruges på kabelenderne. Den anden grund er, at nogen har prøvet at trække kablet ud, når det er låst, og derfor forårsager spænding mellem låsearmen og kablet, som fastlåser kablet.

Hvad skal man gøre:
1. Sørg for, at den permanente lås er deaktiveret - gå til din app og deaktivér låsen. Hvis bilen er tilkoblet, så vil kablet være låst fast ved opladning.
2. Skub kablet hårdt ind i ladeboksen og vip det fra side til side på samme tid.
3. Fortsæt med at trykke kablet ind i opladeren, mens du bruger den anden hånd til at holde berøringsknappen over lysstriben nede i 2 sekunder. Du vil høre en mekanisk lyd af låsen som åbner og lukker.
4. Træk kablet hårdt ud af opladeren.

Gentag trin 2,3 og 4, hvis det ikke fungerede, og læg lidt ekstra styrke i det.

Se video hvordan du får kablet fri her


Kablet låses automatisk, når du tilslutter en elbil og begynde at oplade. Det er også muligt at aktivere den permanente lås. Hvis kablet sidder fast, så skal du skubbe ladestikket helt ind i ladeboksen og rykke kablet fra side til side. Du kan aktivere låsen ved at holde knappen inde over lysdioden, hvor efter du kan høre låse åbne og lukke. Kablet er derefter frigivet - men kun hvis bilen er frakoblet. Kablet kan også frigives i app'en. Hvis det stadig ikke fungerer, skal du følge disse trin:

1. Fjern frontdækslet på opladeren. (Følg trinene, der findes i hurtigguiden som fulgte med. Du skal bruge det lille værktøj, som ligner et krydset H.)
1a. Bøj den nederste del af gummi-coveret (tættest på bagpladen) og indsæt de to ender af det lille værktøj i bunden af frontcoveret.
1b. Træk indtil frontpladen giver slip.
2. Inden i ladeboksen er der en lille arm, som er låsemekanismen. Den skal kunne kan bevæge sig frit.
3. Hvis der ikke er nogen forhindringer, der begrænser bevægelsen af låsemekanismen, skal du bevæge den op og ned, indtil du mærker, at den bevæger sig mere blødt.

Prøv at låse ladekablet igen uden frontdækslet monteret. Det vil være lettere at se, om det fungerer eller foretage ny fejlsøgning.


Ønsker du at opsætte tidsplan i Easee App, så er der en enkel video, som forklarer, hvordan tidsplan fungerer.

Se video her
Tidsplan er en del af den software, som Easee leverer, og HomeCharge kan ikke fejlrette i softwaren.


Du skal fejlmelde til HomeCharge


Du bør først checke med opladning på en anden ladeboks, om der er samme problem. Du bør også anvende et andet ladekabel. Det er som oftest en fejl på bilen.

Hvis fejlen ikke ligger i ladeboksen, og der er ankommet en tekniker til din adresse og konstaterer, at det er bilen, der fejler, så vil det koste et gebyr for uberettiget tilkald. Du skal fejlmelde her



Din ladeboks har fået sat en anden operatør end Easee, og derfor kan du ikke længere bruge Easee app. Det sker, hvis man har tilkoblet en anden app til ladeboksen, og denne vil automatisk sætte sig som operatør på ladeboksen. Tilkoblingen sker ved at brugeren overfører serienummer og pin ladeboksen til anden operatør. Ønsker du at ændre til Easee, så skriv til info@homecharge.dk, så retter vi.

Vær særlig opmærksom på, hvis du har modtaget refusion af el-afgift fra ladeoperatører samtidig, da det er i strid med Skats regler på området. Er det tilfældet, så opkræves gebyr for håndteringen.


Check at dit kabel kan lade med mere end 1 fase. Visse elbiler kun kan lade med 1 fase, og så kan du kun lade med 3,7 kW, selvom ladeboksen er i stand til at lade mere. For at kunne lade med 6,6 kW på 1 fase, så kræver det en 32A installation på 1 fase. Det er ikke tilladt i Danmark.


Normale lys

• Lys i bunden (2 dioder er tændt) = Standby
• Hvid – konstant lys = Bil er forbundet
• Hvid - pulserende lys = Opladning er i gang
• Blå - konstant lys = Smart charging er sat til (bilen er forbundet)
• Blå- pulserende lys = Smart charging er i gang
• Hvid – blinkende lys = Venter for autorisering af nøglebrik
• Hvid - fast flashing light = RFID- tag er modtaget (afventer nøgleverifikation fra back-end system)

Røde lysstribe lyser konstant rødt
Der kan være tre hovedårsager til dette:

1. Der er en fejl i jordforbindelsen i kablet eller i bilen
2. Bilen reagerer negativ på noget i elnettet (kan være i huset eller naboen for eksempel)
3. Ladeboksen har detekteret anormalitet.

For at genstarte ladeboksen, så skal ladekablet fjernes fra boksen. Hvis det røde lys fortsætter med at lyse rødt konstant, så skal du fejlmelde den.

Lysstriben lyser konstant rødt og du hører en advarselslyd
Det indikerer en fejl i ledningerne. Fejlmeld ladeboksen.

Lysstriben blinker hvid i bunden
Ladeboksen har tabt forbindelse med sin Master (hvis du har flere ladebokse). Kan være på grund af for stor afstand eller elektrisk støj, som forringer signalstyrken.

Lysstriben blinker gult i bunden
Ladeboksen afventer at blive konfigureret. Det kan være, at der er problem med RFID chippen på bagpladen. Kontakt HomeCharge support.

Hele lysstriben lyser hvid
Ladeboksen afventer autorisering af et RFID tag. Tag dit RFID kort op til det trådeløse symbol på ‘næsen’ af ladeboksen for at autorisere og opstarte ladningen.

Hele lysstriben lyser skiftevis i flere farver
Fejlmeld til HomeCharge.



Her kan du følge Easee driftstatus her Hvis Easee realtidssystemer er under service, så kan du opleve udfald i Easee portal eller app'ens kontakt med ladeboks. Der er stadig mulighed for at lade. Easee Portal og Easee App styres 100% af Easee.

Fejlmelding til HomeCharge

Har overstående hjælp ikke løst problemet, kan du fejlmelde ladeboksen til os.


Vi gør vores bedste for at behandle servicesager hurtigt. Din servicesag behandles normalt af vores servicemedarbejdere indenfor normal arbejdstid.


Hvis fejlen ikke er omfattet af serviceaftalen, så kan du opkrævet for uberettiget tilkald jf. gældende prisliste

 
 
 
 
 
 
 
 
Ladeboksen er ikke tilgængelig, lyser rød eller er uden lys
Ladekablet sidder fast i ladeboks eller kablet låses ikke fast
Problemer med tidsplan
Bilen lader kun med 3.7 kWh
Andet, indsæt beskrivelse nedenfor