Ladebokse i boligforening monteret på væg

Opladning af elbil i boligforeninger: En guide

Min elbil lader ikke ikke med fuld effekt

En boligforeningsladeløsning er normalt opbygget på den måde, at man deler strømmen mellem ladestanderne, så man udnytter den tilgængelige strøm bedst muligt. Det vælger man pga. omkostninger til etablering, begrænsninger i strømmuligheder og samtidighedseffekten. Derfor kan man opleve, at ladesystemet ikke kan oplade din bil med fuld effekt.

Opladning af elbil er en kompliceret affære, og ladesystemer skal overholde en række krav til opladning.

Her er en oversigt over muligheder, som kan påvirke opladningen af din elbil i en boligforening, hvor flere ladestandere deler strømmen.

Omkostninger til etablering

Etablering af ladeløsning kan være bekosteligt. Særligt indkøb af ampere til en ladeløsning er dyr, da denne skal købes af netselskab. Der er ingen garanti for, at man kan få det antal ampere, som man ønsker.

Det er normalt, at man som boligforening vælger at starte med færre antal ampere, da man så senere kan skrue op, når behovet stiger. Nogle boligforeninger vælger at indkøbe fuld strøm fra start. Det kan du undersøge hos ejendomskontoret.

Strømnettet er under pres og i nogle områder, skal man bruge eksisterende tavler, indtil strømnettet bliver udvidet. Der kan være ventetider på op til 1-2 år. Dette gør, at man ikke kan få fuld effekt af ladeløsningen.

Hybridbiler kan påvirke ladesystemer

Hybridbiler påvirker ladekredsløb på en negativ måde, når der også er almindelig elbiler i kredsløbet. Hybridbilen kan kun lade med 1 fase, hvilket gør, at den tager en fase, så en el-bil ikke kan lade med 3 faser.

Det er den mest almindelige grund til, at opladningen nedsættes i et ladekredsløb.

Læs en detaljeret forklaring om, hvordan dynamisk strøm- og fasebalancering foregår i et ladesystem her. Denne vil give dig en grundlæggende forståelse balancering af et ladekredsløb.

Ladeboksene er 22 kW

Selvom ladeboksene er dimensioneret til at kunne oplade med 22 kW, så er det altid kapaciteten og antallet af ladende biler i ladekredsløbet, som bestemmer, hvor meget strøm er leveres.

Min elbil er tilsluttet ladestanderen, men jeg får ingen strøm

Check, at der ikke kører et ladeprogram i din elbil, som først starter opladningen på et senere tidspunkt. Dermed starter opladningen først på det tidspunkt, hvis der er ledig kapacitet.

I henhold til standarden så er minimumsopladningen 6A (ampere), og det betyder, at hvis der ikke er 6A til rådighed, så kan du ikke få leveret strøm, før en anden elbil er færdig med at oplade.

Min bil lader kun med 1 fase (ca. 3,7 kW)

Der kan være flere årsager. Dit ladekabel kan være 1-faset, være slidt eller ladesystemet kan ikke tilbyde mere end 1 fase med 3,7 kW, fordi der ikke er mere strøm tilgængeligt.

Check også, at din bil ikke er sat til at oplade med 1 fase. Nogle elbiler har denne funktion.

Konklusion

Der er mange faktorer, som påvirker opladning i din boligforening. Der er sjældent en teknisk fejl, hvis du oplever lavere ladeeffekt. Det er normalt hybridbiler, som påvirker ladekredsløbets kapacitet. Vi anbefaler, at du oplader i et mindre påvirket ladekredsløb eller lader på et andet tidspunkt.

Læs gerne mere ladeløsninger i boligforeninger:

Hvad koster opladning af elbil i boligforening?

Hvordan fungerer køstyring i Easee ladeboks?

Tilbage til blog
  • Guide til opladning

    Få svar på dine spørgsmål om opladning af elbil. Herunder batteriopladning, samt daglig brug.

    Læs mere her 
  • FAQ - køb af ladeløsning

    Se de oftest stillede spørgsmål fra kunder samt svar.

    Læs mere her 
  • Tjekliste - vælg ladeboks

    Se tjekliste for valg af ladeløsning. 10 råd til dig, som søger en ny ladeløsning.

    Læs mere her