Hjælp til HomeCharge ladeløsning

Få hjælp til brug af HomeCharge ladeløsning til hverdagen som elbilist. Brug også vores AI Bot, som kan svare på de fleste spørgsmål. Klik kundeservice-ikon nederst i højre hjørne.

Aktuel driftsstatus 

Se om der er rapporteret ustabil drift på et system.

Få hjælp 24 timer i døgnet

Anvender du HomeCharge App har du adgang til support 24 timer i døgnet.

Kontakt telefonsupporten på telefonnummer: 70 60 44 14

Anvender du Easee App og dermed ikke har en Connect aftale, så kan du IKKE få hjælp i telefonsupporten.

Få øjeblikkelig hjælp fra vores AI Bot

Vores HomeCharge AI Bot kan pt. svare på 97% af de spørgsmål, som den bliver stillet. Vi træner vores Bot jævnligt, så den bliver bedre og bedre til at svare. Skriv til vores Bot som en almindelig person, men den er ikke tankelæser, så jo mere præcist du spørger, jo bedre svar får du.

Oprettelse og bestilling

Standard installationsprocedure og installationstidspunktet


Vi har gjort, hvad vi kan, for at skabe en nem installation for dig.

1. Efter din bestilling kontakter vi dig for afdækning og vurdering af din installation og evt. behov for ekstra arbejde. Vi vil anmode om at få billeder af din el-tavle, og hvor du gerne vil have installeret ladeboksen, så vi har så god mulighed for at vurdere din installation om muligt - og så installatøren har de rette dele med.

2. Vi booker en dato, som passer dig, for installation. Levering sker som udgangspunkt efter de 14 dages fortrydelsesperiode. Ønsker du hurtigere installation, kan du aftale det med installatøren om det er muligt, og du frasiger dig dermed din fortrydelsesret.
Sammen med ordrebekræftelsen modtager du materiale om, hvordan vi installerer din ladeboks, samt hvad du skal forberede forud for installationen. Det er vigtigt, at du læser dette materiale.

3. Ladeboksen bliver installeret

Læs mere om installationen her

Se standard installationsvideo her

Vi ved, at ting kan ændre sig, og man kan behov for at ændre det aftalte installationstidspunkt - kontakt straks installatøren. Op til 2 arbejdsdage før det aftalte installationstidspunkt kan du ændre installationstidspunktet uden gebyr. Derefter opkræver installatøren et gebyr.

Tilbud på installation

Hvis du er usikker på, om hvad det vil koste eller om du kan få en ladeboks i din bolig, så kan du modtage et tilbud fra vores installatør på ekstra arbejdet på forhånd. For at få et tilbud så skal du lægge en bestilling på vores hjemmeside. Du kan eventuelt tilføje tekst i bemærkningsfeltet. Du vil herefter følge vores normale procedure for bestilling, og vores installatør vil kontakte dig for dialog om din installation og komme med et prisoverslag på eventuelt ekstraarbejde.

Hvis du ønsker at tage imod tilbuddet, så skal du aftale et installationstidspunkt med installatøren - det gør de fleste. Hvis det af forskellige årsager ikke passer til dig, så har du mulighed for at udnytte din 14 dages fortrydelsesret. Hvis du har modtaget tilbud fra installatøren, så forlænges fortrydelsesretten. Det vil sige, at fra den dato hvor du har modtaget tilbuddet på ekstra arbejder fra installatøren, så har du ny 14 dages fortrydelsesret.

Fortrydelsesret

Du har altid 14 dages fortrydelsesret på din køb gældende fra den dato, du modtager ordrebekræftelsen. Du kan fortryde dit køb ved at bruge formularen på vores hjemmeside eller skrive til info@homecharge.dk.

Du skal betale for den del af ydelsen, som er forbrugt, indtil fortrydelsestidspunktet.

Hvis du ønsker, at din aftale skal startes før udløbet af fortrydelsesfristen på de 14 dage, skal du betale det beløb, der står i forhold til omfanget af de ydelser, som der er leveret indtil,
du vælger at fortælle os, at du fortryder aftalen, set i lyset af den fulde opfyldelse af aftalen.

Hvis du har fortrudt din bestilling, så skriv til info@homecharge.dk.

Har du fortrudt din bestilling i webshop, så kan du klikke her

Frihed til vælge frit, når du skal oplade ude

Vi giver dig frihed til at oplade ude. Når du har et HomeCharge abonnement, så er der ikke inkluderet opladning ud, og det er helt bevidst, da langt de fleste kun sjældent oplader ude. Når du så skal lade ude, så skal du have frihed til at vælge selv og ikke være tvunget til at vælge en foruddefineret ladeløsning. Der kan nemlig være meget stor forskel i priser og geografisk dækning. Der bliver også tibudt ekstraordinære lave priser / gratis opladning i perioder.

Der er en række offentlige udbydere af offenlige ladestandere, og prissætningen svinger normalt mellem 2,50 kr./kWh til 6,7 kr./kWh. Vær opmærksom på, at nogle app kræver, at du benytter en ladebrik via app'en.

Kan jeg få håndværkerfradrag?

Ved installation af ladeboks til elbiler kan man desværre ikke få skattefradrag via håndværkerfradraget

Betingelser og abonnement

Betingelser for køb og abonnement

Her finder du de gældende vilkår og betingelser for køb og abonnement. Klik her

Abonnement med serviceaftale, teknisk support og tilbagebetaling af el-afgift

HomeCharge tilbyder service og support på højt niveau. Serviceaftalen følger ladeboksen, så har du flere el-biler, betaler du naturligvis kun ét abonnement. Hvis din ladeboks ikke virker, så sørger vi for, at den kommer til at virke hurtigt igen eller bliver ombyttet.

Ombytningsservice. Vi sender efter fejlsøgning pr. telefon en ny ladeboks til dig (HomeCharge betaler forsendelsesomkostninger). Du returnerer din defekte ladeboks. Er der fejl på intelligent bagplade, så kræver det teknikerbesøg af autoriseret elektriker, og vi sender en tekniker til din adresse for udskiftning senest næste arbejdsdag.

Service på adressen på din ladeboks med reaktionstid senest næste arbejdsdag, hvis vi ikke kan fejlafhjælpe via telefonen. Det skaber tryghed - særligt hvis du er afhængig af at kunne oplade din bil.

Du får telefonisk teknisk support, som omfatter spørgsmål af driftsmæssig karakter. For kommercielle spørgsmål henvises til HomeCharge.dk / info@homecharge.dk

Tilbagebetaling af elafgift fra Skat er en del af begge typer serviceaftaler og er pr. gældende sats fra Skat. Ordning løber foreløbig til og med år 2030.

Har du allerede en Easee ladeboks, kan du tegne abonnement hos HomeCharge og få både refusion og service. Se mere her.

Jeg har købt Easee ladeboks et andet sted, men jeg ønsker HomeCharge som serviceleverandør


Vi tilbyder kunder med Easee ladeboks, at de kan tegne en serviceaftale med enten ombytningsservice eller service på adressen senest næste arbejdsdag og modtage refusion af el-afgift. Service på adressen betyder, at der kommer en tekniker til din adresse, hvis vi ikke kan løse problemet over telefonen. Det er enkelt og hurtigt.

Se mere her

Opsigelse af serviceaftale

Du kan opsige din serviceaftale når som helst. Opsigelsen kan ske med løbende måned plus 30 dage.

Ladeboksen er stadig din. Du ejer ladeboksen.

Hvis du overvejer at træde helt ud af dit abonnement, så vær opmærksom på:

- Du skal selv betale for service af din ladeboks. Ladeboksen er måske stadig omfattet af reklamationsret, men du skal selv dække elektriker til nedtagning/reparation samt stå for forsendelse.

- Har du problemer med din ladeboks, så har du ikke adgang til udvidet service og support, men almindelig reklamationsret

- Hvis din ladeboks bliver mere end 2 år gammel, så kan vi ikke gentegne serviceaftalen

- Evt. refusion af el-afgift bortfalder

- Anvender du HomeCharge app, så kan denne ikke længere anvendes til ladeboksen, da det kræver en serviceaftale

Du kan opsige din aftale her

Betaling, afregning, refusion og regning

Betaling

Efter installationen fremsender vi den første faktura elektronisk til din opgivne e-mail adresse. Første faktura indeholder standard installation, tilbehør og abonnement.

For serviceaftale gælder, at du skal herefter tilmelde dig til Nets Betalingsservice, da fremtidig betaling (både ind- og udbetaling) til/fra HomeCharge sker via Betalingsservice.

Tilmelding til Nets Betalingsservice sker ved, at vi sender dig et dedikeret link eller brev fra Nets Betalingsservice, hvor du sikkert kan tilmelde dig. Du kan ogås finde linket her. HUSK at tilføje dit kundenummer, som er et fem-cifret nummer.

Skræddersyet installation eller aftalte ekstra arbejder med installatøren afregnes altid direkte med installatøren.

Jeg har ikke modtaget udbetaling af refusion af elafgift

Hvis du ikke mener, at du har fået udbetalt refusion af el-afgift, så skal du gøre følgende:

1. Undersøg om pengene ikke er gået ind på din konto. Pt. udbetales med Betalingsservice i februar og august måned.

2. Undersøg om du er tilmeldt Betalingsservice. Det er et krav for at modtage refusion af elafgift, at du er tilmeldt. Du kan i din bank under Betalingsaftaler se, om du er tilmeldt. Du har modtaget en velkomstmail fra
HomeCharge, hvor det fremgår, hvordan man tilmelder sig Betalingsservice.

3. Har din ladeboks været slukket fra strøm, f.eks. i sommerhus (så kan man ikke aflæse måleren)

4. Har du en aftale med HomeCharge om udbetaling af refusion?

Har du gennemgået ovenstående, og alt er som det skal være, så kontakt Kundeservice.

Prisændring på abonnement

Prisen på din serviceaftale stiger til den normale pris, fra før perioden hvor el-afgiften blev fjernet. HomeCharge skal igen håndtere og udbetale refusion.

Prisændringen til normalt niveau gælder alle kunder, uanset om man er berettiget til refusion. I HomeCharge skelner vi ikke mellem kunder, der er berettiget eller ikke berettiget til refusion. Prisen for serviceaftalen dækker også en lang række af andre services, såsom drift og service på din ladeboks, softwareopdateringer, styring med HomeCharge app, adgang til teknisk support og deling af din ladeboks med andre elbilister.

Tilmelding til Betalingsservice

For at være abonnementskunde hos HomeCharge skal du anvende Betalingsservice, da vi anvender Betalingsservice til ind- og udbetalinger til dig samt informationer om forbrug med mere.

Du kan tilmelde dig Betalingsservice på www.betalingsservice.dk.

Bemærk, at oprettelse af en betalingsaftale kræver, at du har en aftale med din bank om at benytte Betalingsservice.

Tilmelding til Nets Betalingsservice sker ved, at vi sender dig et dedikeret link fra Nets Betalingsservice, hvor du sikkert kan tilmelde dig.

Hvornår betales der?

Når installationen af ladeboksen er gennemført vil du modtage en faktura elektronisk, og som dækker den første periode. Derefter modtager du et dedikeret link til Nets hjemmeside, hvor du tilmelder dig til Nets Betalingsservice

Betaling af dit abonnement sker kvartalsvis forud. Det betyder, at du betaler 3 måneder forud for et kvartal. Du betaler den 1. dag i kvartalet som vist her:

1. januar betaler du for månederne januar, februar og marts

1. april betaler du for april, maj og juni

1. juli betaler du for juli, august og september

1. oktober betaler du for oktober, november og december

Du betaler din første regning fra datoen for installation, dvs. den dag, hvor vi installerede din ladeboks. Her vil du betale dit abonnement for perioden, svarende til det resterende af dit indeværende kvartal.

Eksempel: Din ladeboks installeres den 10. januar, her betaler du via faktura for perioden 10. januar til 31. marts. De efterfølgende måneder forfalder derefter den 1. i kvartalet, som beskrevet ovenfor via Betalingsservice. Nets betalingsgebyret betales af dig.

HomeCharge tilbagebetaler elafgiftsrefusion halvårligt via Betalingsservice. Det vil vi sige, at vi opgører ladeboksens forbrug over de sidste 6 måneder pr. den 30.6 og 31.12 og indsender dette til Skat. Når SKAT har udbetalt til HomeCharge, udbetaler vi elafgiftsrefusionen til dig. Gældende sats fremgår på hjemmesiden under Refusion af el-afgift og serviceaftale

Refusion af elafgift

For at fremme antallet af elbiler i Danmark har der gennem flere år været en refusionsordning for elafgift fra Skat. For at kunne modtage refusion er det ejendomsretlige ejerforhold til ladeboksen ikke afgørende for muligheden for godtgørelse af elafgift i forbindelse med opladning af elbiler.

Det afgørende er derimod, at ladeboksen drives for den momsregistrerede virksomheds regning og risiko, og at virksomheden opfylder kravet om at være involveret i driften af ladestanderen. HomeCharge har via abonnement, support og serviceaftale på ladeboksen. Se mere hos Skat her

Ordningen er foreløbig gældende til udgangen af 2030. Bemærk, at el-måleren skal være inden i ladeboksen, og der accepteres ikke selvstændige bimålere jf. afgørelse fra Skat januar 2021. Easee og Zaptec ladeboks har indbygget måler

HomeCharge tilbyder en fuldautomatisk udbetaling af refusion af el-afgift to gange årligt via Nets Betalingsservices. Opgørelsen foretages pr. 30. juni og pr. 31. december og vil fremgå af din betalingsserviceoversigt, som du modtager i januar og juli (udbetales måneden efter via Betalingsservice). Du kan altid følge dit forbrug i app.

Hvorfor kan jeg ikke få refusion fra Skat?

Det er en forudsætning, at du i forvejen betaler fuld elafgift og ikke selv anmoder SKAT om godtgørelse. Hvis du allerede har afgiftsfritagelse på el, for eksempel via egne solceller, husstandsvindmølle, elvarme m.v., er du forpligtet til straks at oplyse HomeCharge om dette.

Det er din pligt og ansvar at overholde loven. Et hvert tilbagebetalingskrav af elafgift fra SKAT er HomeCharge uvedkommende, og eventuelle omkostninger relateret hertil skal dækkes af dig.

Hvordan fungerer strømafregningen for ladeboksen ved abonnement?

HomeCharge fjernaflæser automatisk forbruget løbende på ladeboksen og opgører to gange om året. Tilbagebetalingen for de forbrugte kilowatt-timer på ladeboksen overføres automatisk til din konto via Betalingsservice. Det er et krav, at du er tilmeldt Betalingsservice for at være kunde hos HomeCharge og for at kunne modtage refusion.

Lad smart, spar penge og hjælp samtidig miljøet

Det kan betale sig at lade om natten, hvor strømmen ikke er så dyr. Det kræver aftale om variabel afregning med dit elselskab.

Det er dit eget ansvar at oplade bilen, mens det er mest fordelagtigt. Det er typisk ikke mellem kl. 17-20.

Det anbefales at lade om natten, da dette typisk også har en positiv miljømæssig påvirkning. HomeCharge er ikke ansvarlig for, at du lader på det mest gunstige tidspunkt.

Hvordan og hvornår sker tilbagebetalingen af refusion af el-afgift ved abonnement?

HomeCharge opgører dit kWh forbrug 2 gange om året pr. 30. juni og pr. 31. december. Vi anmoder Skat om refusion, og så snart vi modtaget refusionen, så udbetaler vi den via Betalingsservice. Vi udsender ikke forbrugsoverblik, da til en hver tid kan se dit forbrug i app eller for Easee produkter via Easee Cloud (https://easee.cloud)

Det er et krav for udbetaling af refusion af el-afgift, at du er tilmeldt Betalingsservice. Vi udbetaler ikke via konto-overførelser. Gældende refusionssats fremgår af vores prisliste.

Hvordan aflæses måleren i boksen?

Ladeboksen er altid online via 4G mobilnet eller wifi - dette er selvfølgelig inkluderet i løsningen fra HomeCharge. Vi aflæser løbende måleren automatisk i ladeboksen, så du kan koncentrere dig om andre ting.

Husk at strømmen til boksen ikke må afbrydes, da der er løbende aflæsning og opgraderinger af softwaren.

Hvis vi ikke kan aflæse måleren, så kan vi ikke udbetale refusion af el-afgift. Kontakter vi dig, og du ikke svarer efter gentagne forsøg, mister du retten til refusion af el-afgift for perioden.

Hvordan downloader jeg en forbrugsspecification (Easee)

1. Gå til: https://easee.cloud/
2. Indtast dine loginoplysninger (som du også bruger til Easee App)
3. Gå til Anlæg -> Vælg dit anlæg -> Forbrug -> Rapport

Under Rapport, kan du indstille i hvilket interval du ville have rapporten i. Dato felterne skal udfyldes (mm/dd/åååå).

Du kan her vælge imellem flere typer af rapporter, som kan være relevant alt efter, hvordan din løsning er sat op. Ved at tage Detaljeret Opladerrapport, får du en oversigt over det totale forbrug i perioden, samt hvornår du har opladet.

Hvis du har brug for hjælp til at hente en rapport eller har problemer ved at logge ind, kan du kontakte os på mail: info@homecharge.dk

Installation

Hvilken ladeboks leverer HomeCharge?

HomeCharge leverer den nok bedste boks på markedet, som er fremtidssikret op til 22 kW ladning. Boksen har et pænt design, og er modstandsdygtig overfor vejr og vind og samtidig sparer vi på ressourcerne ved at vælge en mindre boks produceret i Norge.

Vi har valgt en løsning med mulighed for montering af eget ladekabel, da vores egne erfaringer fortæller os, at det er langt nemmere, når bilen tilkobles dagligt, og det ikke generer passage omkring ladeboksen. Langt de fleste har alligevel et Type 2 kabel i forvejen, og der vil vi også gerne have miljøet i tankerne ved at levere et unødvendigt kabel.



Ladeboksen vi leverer, kan levere i et spænd fra 1,4 kW til 22 kW, dvs. ladeboksen kan både trække 3,7, 11 og 22 kW. Vælger man 11 kW opladning fra start, kan man opgradere senere, hvis du får en ny bil og ændret behov. Det kræver dog udskiftning af kabler og kombirelæ til 22 kW opladning. Overvej derfor at få forberedt til 22 kW installation fra start, da det er billigst.

Er dit behov lavere end 11 kW, så kan ladeboksen godt lade med en lavere strømmængde, hvis bilen ikke kan håndtere den maksimale ladekapacitet.

Stikket er et Type 2 stik og anvender Mode 3. Type 2 er den gængse standard i dag og anvendes af stort set alle bilfabrikanter

3.7, 7, 11 kW eller 22 kW?

Hvis din installation kan lade med 3.7 kW, svarer det til en ladehastighed på ca. 20 km/h. Typisk er det biler, som kun kan lade på 1 fase

Hvis din installation kan lade med 7 kW, svarer det til en ladehastighed på ca. 40 km/h. Nogle el-biler kan lade på 3 faser med 7 kW. Nogle biler kan lade med 7 kW med 32 ampere på 1 fase (det er ikke tilladt i Danmark).

Hvis din installation kan lade med 11 kW, svarer det til en ladehastighed på ca. 60 km/h

Hvis din installation kan lade med 22 kW opladning, svarer det til en ladehastighed på 120 km/h

HomeCharge anbefaler, at man har som minimum installerer en 11 kW ladeløsning, men får forberedt sit kombirelæ og kabler til 22 kW opladning. Årsagen er, at tillægsprisen er relativ lille sammenlignet med en senere opgraderingspris, og så er installationen fremtidssikret. 22 kW opladning er hensigtsmæssig, hvis man har flere biler, der skal oplades, eller man har behov for at oplade hurtigt (afhængig af din bils muligheder).

Som oftest skal man tilkøbe flere Ampere (strømstyrke) hos sit elselskab for at kunne 32A eller 22 kW opladning, hvilket koster 1.000-1.500 kr./ampere.

Hvad får jeg med i en standard installationen?

Vi har valgt vores installatør med omhu - for en installation er ikke bare en installation og service er ikke bare service. Dansk Kabel TV A/S, en del af TDC, har en landsdækkende installations- og servicevirksomhed, som bliver anbefalet på Trustpilot.

Ved standard 11 kW opladning opsættes der et separat system med eget HPFI-afbryder og sikringsgruppe (16 A kombirelæ) til opladning af el-bilen. Det betyder, at du beholder dit eksisterende el-system til dine husholdsapparater, og at der til el-bilen bliver lavet et nyt separat el-system, som kun leverer strøm til elbilen. Det er den mest sikre og rigtige løsning, som anbefales af Sikkerhedsstyrelsen.

Erfaringerne viser, at langt de fleste opsætninger klares med en standardinstallation. Hvis der skulle være ekstra opgaver, så kan installatøren også klare det.

Hvis du ønsker at opgradere dit ladekabel til 22 kW på forhånd, så du på et senere tidspunkt kan opgradere din el-installation til 22 kW, så kan du tilvælge dette i din bestilling. Ønsker du en fuld 22 kW installation så kan du få et tilbud på det fra vores installatør.

Når vores installatør kontakter dig, så vil installatøren spørge ind til din installation og ønskede placering. Det er en stor fordel at sende et billede af din eltavle og et billede af, hvor du gerne vil have placeret din ladeboks til installatøren.

Skræddersyet installation / opgaver ud over standard installation

Du kan have ønske om at få udført en skræddersyet installation, og vores installatør kan hjælpe med det meste. Når du har bestilt din standard installation, så vil installatøren kontakte dig, og her vil du få mulighed for dialog om ekstra opgaver.

Alle ekstra arbejder ud over standard installation aftales og afregnes altid direkte med installatøren og er HomeCharge uvedkommende. Du har naturligvis 14 dages fortrydelsesret, hvis tilbuddet ikke matcher dine forventninger.

Ændring af aftalt installationstidspunkt

Vi har forståelse for, at planer kan ændre sig, og vores installatør ønsker at imødekomme dette med ændringer op til 2 dage før aftalt tidspunkt.

Hvis du ønsker at ændre det aftalte installationstidspunkt, så kontakt straks installatøren. Op til 2 arbejdsdage før det aftalte installationstidspunkt kan du ændre installationstidspunktet uden gebyr. Derefter opkræver installatøren et gebyr.

Eksempel: Du har aftalt installation af ladeboks torsdag. Senest i løbet af mandagen før skal du give besked om ændring af installationstidspunkt for gebyrfri ændring. Gebyret afregnes direkte med installatør.

Ladekabel til bilen

Vi har valgt ladebokse, hvor man kan tilslutte sit eget Type 2 kabel som forbindelse mellem bil og ladeboks, da de fleste allerede har dette kabel i forvejen.

Der er fordele og ulemper ved begge løsninger, men flest fordele med et løst kabel. Du har f.eks. mulighed for at tage kablet med, så du kan bruge det andre steder. Det behøver ikke at permanent at hænge fremme, og du har mulighed for at bruge kablet til en anden bil.



Ladeboksen har mulighed for at fastlåse ladekablet. Et kabel er en sliddel og ved et løst kabel kræver det ikke en elektriker at få det skiftet på et senere tidspunkt.

Du kan anvende alle CE godkendte Type 2 kabler i ladeboksen. Vær opmærksom på at ladekabler bliver slidt med tiden, og der kan opstå forbindelsesproblemer mellem kabel og oplader. Der er flere forskellige Type 2 ladekabler, som er til forskellige antal ampere og faser. Der bør være en beskrivelse på kablet med maksimum antal Ampere (strøm) og antallet af faser (1 eller 3 faser).

Hvis du ønsker at kunne hænge dit ladekabel under ladeboksen, så tilbyder vi en flot kabelholder. Se mere under Priser og Bestil.

Ønsker du at bestille kabelholder efter din installation af ladeboksen, så skriv til os på info@homecharge.dk. Kablet kan i øvrigt fastlåses til ladeboksen via app'en. Ved opladning er kablet låst fast af sikkerhedsmæssige grunde.