Hvad er fase- og lastbalancering?
Lastbalancering er en af de mange fordele ved Easee ladebokse. Det betyder lettere, mere effektiv og vigtigst af alt optimal opladning. Læs her en komplet guide til lastbalancering i Easee ladebokse.
En enkel forklaring
Når flere ladebokse er forbundet til den samme sikring, vil den samlede strøm automatisk og dynamisk blive fordelt mellem det, der bruger strømmen. I tilfældet med Easee-opladere bestemmer sikringen, hvor meget strøm opladerne kan bruge mellem dem alle. Den samlede belastning fra opladerne vil derfor aldrig overstige sikringens eller ladekredsløbets grænser.
Alle tilsluttede biler kan oplades samtidigt, og den tilgængelige opladningsstrøm deles automatisk mellem dem, forudsat at der er nok strøm tilgængelig på forsyningen. Hvis der ikke er nok strøm tilgængelig, vil bilerne blive sat i kø.
Eksempel på opladning
For eksempel kræver standarden og Easee et minimum af 6 Ampere (A) for at oplade en elbil. Hvis sikringen er 15 A (en meget lav sikringsværdi, men dette er kun et eksempel), og der er to biler, der oplader, kan hver bil oplade med 7,5 A.
Hvis en tredje bil tilsluttes, vil det kræve et minimum af 18 A (3 biler, 6 A hver - en elbil kræver mindst 6 A for at oplade). Da sikringen er begrænset til 15 A, vil den tredje bil blive sat i kø, indtil der er nok strøm tilgængelig til at oplade den.
Den tredje bil vil blive opladt, når en af de andre biler stopper med at oplade.
Hvorfor er lastbalancering vigtig?
Lastbalanceringen er vigtig af flere grunde. I et simpelt system sikrer det, at opladningen fungerer så effektivt som muligt. Ingen fald i opladning og ingen overbelastninger.
Lastbalanceringen bliver et endnu mere effektivt værktøj, når det bruges på tværs af flere ladebokse i f.eks. en boligforening eller virksomhed.
Forestil dig, vi har en hybridbil, der kun kan oplade på en fase, og en bil, der oplader på alle tre
Med 1-fasebilen skal den tage hele sin opladning fra den ene fase. Bruger vi eksemplet ovenfor, vil vi sige, at 1-fasebilen oplader fra fase 1. 3-fasebilen kan tage strøm fra alle tre faser. Men når de sættes i ladesystemet sammen, for at balancere den første fase, må 3-fase bilen nøjes med mindre opladning.
Lad os sige, at sikringen der kontrollerer vores to Easee ladebokse er 32A på hver fase:
Hvis 1-fasebilen oplader alene, ville den maksimale ampere se sådan ud:
Fase 1: 32
Fase 2: 0
Fase 3: 0
Alle 32 ampere er på den enkelte fase, og fordi bilen er enkeltfaset, bærer de andre to faser ingen opladning.
Hvis 3-fasebilen oplader alene, vil det se sådan ud:
Fase 1: 32
Fase 2: 32
Fase 3: 32
Fordi den kan tage 32 A er amperen balanceret. Hvis de dog er sammen, må de dele strømmen på den ene fase, som 1-fasebilen bruger og for at gøre det, må 3-fasebilens strøm begrænses.
1-fasebil:
- Fase 1: 24
- Fase 2: 0
- Fase 3: 0
3-fasebil:
- Fase 1: 8
- Fase 2: 8
- Fase 3: 8
Den maksimalt tilgængelige er 32 A, og da 32 A leveres på fase 1, skal den veksle de 8 A for 3-fasebilen på tværs af alle ledningerne, så den aldrig overstiger 32 A.
Fase 2 og 3 kan ikke tage 32 A, mens fase 1 tager 8 A, fordi det åbenlyst ikke er balanceret. 1-fasebilen trækker altid 24 A, uanset hvilken fase den anden bil får, hvilket kun efterlader 8 A til 3-fasebilen, skønt den kan bruge det på tværs af alle tre ledninger.
Men der er også en anden løsning, hvor Easee ladeboksene kan opnå fordeling:
1-fasebil:
- Fase 1: 32
- Fase 2: 0
- Fase 3: 0
3-fasebil:
- Fase 1: 0
- Fase 2: 0
- Fase 3: 32
Begge biler får maksimal strøm. Easee ladeboksene har indset, at den første fase vil blive maksimalt brugt af 1-fasebilen, så den vil derefter oplade 3-fasebilen, som om den var en 1-fasebil.
Det betyder dog, at det ikke er fuldt ud effektivt, da fase 2 forbliver ubrugt. Denne metode leverer dog maksimal effektivitet uden at fjerne lighed.
Det betyder også, at hvis to 3-faset el-biler oplader samtidig, så kan ladeboksene maksimere effektivt, distribution og ligelig fordeling.
3-fasebil - den ene bil:
- Fase 1: 16
- Fase 2: 16
- Fase 3: 16
3-fasebil - den anden bil:
- Fase 1: 16
- Fase 2: 16
- Fase 3: 16