Ofte stillede spørgsmål

Vælg den rigtige ladeløsning fra start

HomeCharge har sammensat en enkelt alt-i-én løsning sammen med få anerkendte leverandører på markedet. Vi er eksperter i Easee og Zaptec, og vi har én landsdækkende installatør.

Du kan vælge at købe ladeboks med eller uden installation. Du ejer el-installationen og ladeboksen. Der er intet krav om el-aftale. 

Q.   Skal jeg eje eller leje en ladeboks?

Ved eje er ladeboksen og el-installationen din, og du har dermed fuld fleksibilitet. Ved leje er ladeboksen ladeoperatørens, og du skal som regel betale et højt nedtagningsgebyr (typisk 2.500-3.500 kr.) ved aftaleophør, og du skal købe en ny ladeboks efterfølgende. Det skaber en stærk binding i aftalen og reducerer din fleksibilitet ved at være bundet til én ladeoperatør i en lejeaftale. Typisk vil opstartsopkostningerne plus nedtagningsudgiften være højere ved lejeaftaler end prisen for at købe hos HomeCharge. Vi anbefaler, at du laver din egen beregning ud fra dit behov og kørselsmønster - der er for de fleste temmelig mange penge at spare. 

Q.   Fastprisabonnement, kan det betale sig?

For de langt fleste kan det ikke betale sig. Fastprisabonnementer indeholder som regel installation af ladeboks samt et fast abonnement pr. måned med en højere tilbagebetaling pr. kWh samt opladning ude (typisk +30.000 km/år). Denne type abonnement er godt, hvis du lader rigtig meget ude eller har et meget stort kørselsbehov. Du ejer normalt ikke ladeboksen, og du skal normalt betale et højt nedtagningsgebyr ved ophør, som normalt er 2.500-3.500 kr.

Vær særligt opmærksom på at tilbagebetalingsprisen på strømmen ikke altid dækker din reelle strømpris, som du betaler, så du skal lægge denne udgift oveni fastprisabonnementet. F.eks. dækker nogle operatører kun et gennemsnit af el-prisen om natten.

Der kan være en begrænsning på antal kWh pr. måned, og du skal muligvis også betale ekstra, hvis du skal supercharge (+50 kW).

Du betaler abonnement uanset antal km. du kører, og f.eks. Corona situationen eller nyt job med ændret kørselsmønster kan have stor betydning løsningens værdi for dig. 

Nogle fastprisabonnementer inkl. installation bliver solgt, som en del af bilens pris. Selvom det kan lyde attraktivt, så kan det være en mindre god forretning på sigt for dig, da den typiske billist kan spare mange penge med en løsning fra HomeCharge. 

Check også hvad det koster at have to biler på én ladeboks. Ofte kræver det et fuldt ekstra abonnement. Bindingsperioder og energitillæg skal du også være opmærksom på.

Konkurrencestyrelsen har udtalt sig kritisk overfor fastprisabonnementer.

Q.   Hvad med opladning ude? Det har jeg også behov for.

Lang rækkevidde og relativ korte afstande i Danmark gør det mest attraktivt at have sin egen ladeboks, da du får den bedste pris pr. kWh hjemme.  75% af danskerne har meget begrænset behov for at lade op ude viser en undersøgelse fra DTU. Den gennemsnitlige bil kører 46 km. om dagen – jo tættere du bor på storbyer jo færre km. køres typisk. Det betyder, at bilens batteri uden problemer kan klare dagligdagen med opladning hjemme. Nogle betaler for dyrt fastprisabonnement for offentlig ladning, selvom de kun sjældent/aldrig har behov, og det kan være billigere at betale efter forbrug.

Adgang til offentlig opladning kan i øvrigt tilkøbes frit af alle. Selvom du er abonnementskunde hos en ladeoperatør, så har du ikke prioriteret adgang til operatørens ladestandere. Udbredelsen af ladestandere kan være en udfordring, da der er geografiske områder, hvor en operatør er bedre dækkende end andre og ved at binde dig til en enkelt ladeoperatør, kan du opleve ikke at kunne lade på dit abonnement og er nødt til at tilkøbe strøm hos en anden ladeoperatør. Ydermere kan tilgængeligheden være reduceret af parkeringsregler og taxa'er.

Hos HomeCharge får du i HomeCharge app fleksibilitet til at lade på tværs af +300.000 ladestationer i Danmark og Europa. I vores løsning er du fri til selv at vælge, hvor du ønsker at lade ude. Det gør det fleksibelt og nemt for dig at opnå bedste dækning og ladepriser. 

Q.   Hvorfor er en ladeboks den rette løsning?

En ladeboks er special designet til at oplade el- og hybridbiler, og det er derfor, at både FDM og Sikkerhedsstyrelsen anbefaler, at man har en ladeboks til langvarig høj belastning. Opladning af en elbil foregår med stærkstrøm, og det kan have store konsekvenser (brand, nedsmeltning af kabler etc.), hvis man ikke har en ordentlig ladeløsning. En ladeboks øger også din boligs salgsværdi.

Opladning via rødt CEE stik kræver, at både CEE stik og el-installationskablet er dimensioneret til el-bilsopladning. Denne løsning anbefales ikke, da den også åbne muligheden for strømtyveri. Derudover kan man ikke modtage refusion af el-afgift.

Q.   Jeg har en hybridbil, hvorfor skal jeg have en ladeboks?

Den sikreste, bedste og fremtidssikret løsning er en ladeboks. Med en ladeboks fra HomeCharge får du:

  • Sikker opladning (din el-installation er opsat korrekt efter Sikkerhedsstyrelsens anbefalinger, og den er fremtidssikret)
  • Den er nem at bruge i hverdagen, og du øger din boligs værdi. Du betaler kun for det du bruger.
  • Du kan få refusion af elafgift
  • Du kan tjene penge ved at lade smart (ladeboksen kan f.eks. sættes til at lade automatisk om natten, hvor el-prisen oftest er lavere, så du tjener mest)
  • Hurtigere opladning - Typisk kan en hybrid-bil lade med op til 3,6 kWh. Med et nødkabel med 6A / 1,3 kWh (anbefales ikke pga. risiko for brand og skade på din el-installation)

Q.   Hvorfor lader jeg ikke bare min elbil i stikkontakten ("mormor-ladning") eller mobillader?

FDM og Sikkerhedsstyrelsen anbefaler, at man har en separat godkendt installation med ladeboks til langvarig og høj belastning ved opladning, da der drejer sig som stærk-strøm. En almindelig stikkontakt ikke er designet til længerevarende høj belastning, og der er risiko for brand og nedsmeltning. Det er kun til nødladning, og opladningen er meget langsomt (~2-5 km/timen ved maks. 6A). FDM har bl.a. skrevet om dette i denne artikel.

 

Q.   Ladekabel - aftageligt eller fastmonteret?

Vores ladeboks understøtter begge dele. Du kan låse det permanent fast eller tage med, som du har behov for det. Vi har valgt at give dig fleksibiliteten, så du kan vælge præcis den længde kabel, som du har behov for, og du ikke skal have en elektriker ud, når kablet på et tidspunkt skal skiftes.

Q.   Kan jeg nøjes med en standard installation?

Ja, langt de fleste kunder har kun behov for standard installation. Hvis du har behov for større eller mindre skræddersyet løsning, så kan vores installatør også hjælpe dig med dette. Standard installationen er dimensioneret til 11 kW opladning. Hvis du ønsker 22 kW opladning nu eller senere, så har du to valg. Enten kan du opgradere dit kabel mellem el-tavle og ladeboks, eller du kan aftale en fuld 22 kW installation med installatøren mod en merpris. Vi anbefaler, at du alene forbereder kablet til 22 kW.

 

Q.   Kan jeg få refusion, selvom jeg ejer ladeboksen?

Ja, det kan du. I en afgørelse fra Skat (SKM2020.12.SR) er det fastslået, at det ejendomsretlige ejerforhold til ladeboksen ikke er afgørende for muligheden for refusion af elafgift i forbindelse med opladning af elbiler. Det afgørende er derimod, at ladeboksen drives for den momsregistrerede virksomheds regning og risiko, og at virksomheden opfylder kravet om at være involveret i driften af ladeboksen. Det vil sige, at du skal have en abonnementsaftale inkl. service og support for at kunne modtage refusion.

Q.   Kan ladeboksen understøtte op til 22 kW?

Ja, det kræver dog kraftigere kabler og et større kombirelæ for at kunne udnytte 22 kW opladning end i 11 kW standard installation. Vi anbefaler, at du vælger en opgradering af kablet, så det som minimum er klar til fremtidig 22 kW opladning. Der er også mindre ladetab i et kraftigere kabel. Bemærk, at Easee Lite oplader til maks. 11 kW.

Hvis du ønsker 22 kW installation, så kan du få et opgraderings tilbud fra vores installatør. 22 kW opladning skal vælges, hvis man ønsker en højere opladningseffekt til f.eks. at kunne lade flere biler samtidig. De fleste el-biler lader med 11 kW, så vær obs på, om det overhovedet er nødvendigt.

For at kunne udnytte 32A / 22 kW fuldt ud, så skal du som oftest købe ekstra Ampere (strømstyrke) hos dit elselskab. Hver ampere koster 1.200-1.500 kr. De fleste huse har 25 til 35 Ampere total til rådighed.

Q.   Hvor hurtigt lader man op?

Ladeboksen kan lade fra 1,4 kWh til 22 kW. Har du en hybridbil, der kan lade med 3,7 kW svarer det til ca. 20 km/t. De fleste elbiler lader med 11 kW, hvilket svarer ca. til 56-65 km/t. Hvis du har 22 kW, så er det dobbelt så meget.  22 kW anbefales, hvis man har to biler, eller man har behov for ekstra hurtig opladning. Det er dog altid din bils evne til at kunne lade, der bestemmer ladehastigheden. Ikke alle elbiler kan lade med 11 kW.

Q.  Jeg har behov for en hurtig opsætning og installation, hvad gør jeg?

Vi installerer normalt efter fortrydelsesretten på de 14 dage, som er gældende ved online køb. Hvis du ønsker en hurtigere installation, så skal du frasige dig din fortrydelsesret. Hurtigere installation kan du aftale med installatøren.

 

Tilbage til blog
  • Guide til opladning

    Få svar på dine spørgsmål om opladning af elbil. Herunder batteriopladning, samt daglig brug.

    Læs mere her 
  • FAQ - køb af ladeløsning

    Se de oftest stillede spørgsmål fra kunder samt svar.

    Læs mere her 
  • Tjekliste - vælg ladeboks

    Se tjekliste for valg af ladeløsning. 10 råd til dig, som søger en ny ladeløsning.

    Læs mere her