Bilist i Tesla 3, side

Skal man vælge fastprisabonnement til elbilopladning?

Fastprisabonnementer kan virke attraktive, da de tilbyder en ladeboks, installation og en fast månedlig pris, der inkluderer offentlig opladning. For elbilister med højt kørselsbehov kan det være en bekvem løsning, men for de fleste koster det ofte omkring 500 kr. ekstra om måneden.

Ulemper ved fastprisabonnementer

  1. Ejerskab og gebyrer: Ladeboksen ejes ofte ikke, og ved opsigelse kan der være nedtagningsgebyrer på 2.500-4.500 kr.
  2. Begrænsede refusioner: Strømrefusion sker typisk kun til nattetarif, og der har tidligere været energitillæg.
  3. Fleksibilitet: Et abonnement pr. bil kan blive dyrt for husstande med flere biler, især hvis bilernes kørselsbehov varierer.
  4. Brugsbegrænsninger: Loft over månedligt forbrug og ekstraomkostninger ved hurtigladning (over 50 kW) kan begrænse værdien.

Bindingsperioder og leverandørlås

Nogle abonnementer har lange bindingsperioder og låser dig til én leverandør, hvilket kan gøre det svært at skifte til billigere eller bedre løsninger.

Konkurrencestyrelsen advarer

Konkurrencestyrelsen kritiserede i 2023 fastprisabonnementer for skjulte omkostninger og udfordringer ved opsigelse. Kombinerede løsninger med offentlig opladning kan i mange tilfælde være dyrere end betaling per opladning.

Konklusion

Fastprisabonnementer kan være fordelagtige for nogle, men kræver nøje overvejelse af omkostninger, fleksibilitet og kørselsbehov. Alternativer, hvor du ejer ladeboksen og betaler for faktisk strømforbrug uden bindinger, kan være mere økonomiske i længden.

Tilbage til blog
  • Guide til opladning

    Få svar på dine spørgsmål om opladning af elbil. Herunder batteriopladning, samt daglig brug.

    Læs mere her 
  • FAQ - køb af ladeløsning

    Se de oftest stillede spørgsmål fra kunder samt svar.

    Læs mere her 
  • Tjekliste - vælg ladeboks

    Se tjekliste for valg af ladeløsning. 10 råd til dig, som søger en ny ladeløsning.

    Læs mere her