Fastprisabonnementer kan virke attraktive, da de tilbyder en ladeboks, installation og en fast månedlig pris, der inkluderer offentlig opladning. For elbilister med højt kørselsbehov kan det være en bekvem løsning, men for de fleste koster det ofte omkring 500 kr. ekstra om måneden.
Ulemper ved fastprisabonnementer
- Ejerskab og gebyrer: Ladeboksen ejes ofte ikke, og ved opsigelse kan der være nedtagningsgebyrer på 2.500-4.500 kr.
- Begrænsede refusioner: Strømrefusion sker typisk kun til nattetarif, og der har tidligere været energitillæg.
- Fleksibilitet: Et abonnement pr. bil kan blive dyrt for husstande med flere biler, især hvis bilernes kørselsbehov varierer.
- Brugsbegrænsninger: Loft over månedligt forbrug og ekstraomkostninger ved hurtigladning (over 50 kW) kan begrænse værdien.
Bindingsperioder og leverandørlås
Nogle abonnementer har lange bindingsperioder og låser dig til én leverandør, hvilket kan gøre det svært at skifte til billigere eller bedre løsninger.
Konkurrencestyrelsen advarer
Konkurrencestyrelsen kritiserede i 2023 fastprisabonnementer for skjulte omkostninger og udfordringer ved opsigelse. Kombinerede løsninger med offentlig opladning kan i mange tilfælde være dyrere end betaling per opladning.
Konklusion
Fastprisabonnementer kan være fordelagtige for nogle, men kræver nøje overvejelse af omkostninger, fleksibilitet og kørselsbehov. Alternativer, hvor du ejer ladeboksen og betaler for faktisk strømforbrug uden bindinger, kan være mere økonomiske i længden.