HOMECHARGE

HELT ALMINDELIGE SPØRGSMÅL

Q.   Skal jeg eje eller leje en ladeboks?


Ved eje er ladeboksen og el-installationen din, og du har dermed fuld fleksibilitet. Ved leje er ladeboksen ladeoperatørens, og du skal som regel betale et meget højt nedtagningsgebyr (typisk 2.500-3.500 kr.) ved aftaleophør, og du skal købe en ny ladeboks efterfølgende. Det skaber en stærk binding i aftalen og reducerer din fleksibilitet ved at være bundet til én ladeoperatør i en lejeaftale. Typisk vil opstartsopkostningerne plus nedtagningsudgiften være højere ved lejeaftaler end prisen for at købe hos HomeCharge. Se beregningseksempel mellem køb (alt i én) og leje ved 15.000 km., hvor en konkret kunde sparer op til 5.000 kr. om året her. Vi anbefaler, at du laver din egen beregning ud fra dit behov og kørselsmønster - der er for de fleste temmelig mange penge at spare. Du kan sammenligne priser her.



Q.   Fastprisabonnement, kan det betale sig?


Nej, for de langt fleste kan det ikke betale sig. Fastprisabonnementer indeholder som regel installation af ladeboks samt et fast abonnement pr. måned med en højere tilbagebetaling pr. kWh samt opladning ude (typisk +35.000 km/år). Denne type abonnement er godt, hvis du lader rigtig meget ude eller har et meget stort kørselsbehov. Du ejer normalt ikke ladeboksen, og du skal betale et nedtagningsgebyr ved ophør, som normalt er 2.500 kr.


Der kan være en begrænsning på antal kWh pr. måned, og du skal muligvis også betale ekstra, hvis du skal supercharge (+50 kW). 


Vær særligt opmærksom på at tilbagebetalingsprisen på strømmen ikke altid dækker den reelle strømpris, som du betaler, så du skal lægge denne udgift oveni fastprisabonnementet.


Du betaler abonnement uanset antal km. du kører, og f.eks. Corona situationen eller nyt job med ændret kørselsmønster kan have stor betydning løsningens værdi for dig. 


Nogle fastprisabonnementer inkl. installation bliver solgt, som en del af bilens pris. Selvom det kan lyde attraktivt, så kan det være en mindre god forretning på sigt for dig, da den typiske billist sparer over 5.000 kr./år med en løsning fra HomeCharge i stedet for. 


Check også hvad det koster at have to biler på én ladeboks. Ofte kræver det et fuldt ekstra abonnement.


Brug sammeligningsberegner her til at se, hvad der kan betale sig for dig.


Q.   Hvad med opladning ude? Det har jeg også behov for.


Lang rækkevidde og relativ korte afstande i Danmark gør det mest attraktivt at have sin egen ladeboks, da du får den bedste pris pr. kWh hjemme.  75% af danskerne har meget begrænset behov for at lade op ude viser en undersøgelse fra DTU. Den gennemsnitlige bil kører 46 km. om dagen – jo tættere du bor på storbyer jo færre km. køres typisk. Det betyder, at bilens batteri uden problemer kan klare dagligdagen med opladning hjemme. Nogle betaler for dyrt fastprisabonnement for offentlig ladning, selvom de kun sjældent har behov, og det kan være billigere at betale efter forbrug.


Adgang til offentlig opladning kan i øvrigt tilkøbes frit af alle. Selvom du er abonnementskunde hos en ladeoperatør, så har du ikke prioriteret adgang til ladestandere. Udbredelsen af ladestandere kan være en udfordring, da der er geografiske områder, hvor en operatør er bedre dækkende end andre og ved at binde dig til en enkelt ladeoperatør, kan du opleve ikke at kunne lade på dit abonnement og skal tilkøbe strøm hos en anden ladeoperatør. Ydermere kan tilgængeligheden være reduceret af parkeringsregler og taxa'er.


Hos HomeCharge medfølger en ladebrik fra Plugsurfing, så du har fleksibiliteten til at lade på tværs af 200.000 ladestationer i Danmark og Europa. I vores løsning er du fri til selv at vælge, hvor du ønsker at lade ude. Der er ingen bindinger, så det gør det fleksibelt og nemt for dig at opnå bedste dækning og ladepriser. 


Q.   Hvorfor er en ladeboks den rette løsning?


En ladeboks er special designet til at oplade el- og hybridbiler, og det er derfor, at både FDM og Sikkerhedsstyrelsen anbefaler, at man har en ladeboks til langvarig høj belastning. Opladning af en elbil foregår med stærkstrøm, og det kan have store konsekvenser (brand, nedsmeltning af kabler etc.), hvis man ikke har en ordentlig ladeløsning. En ladeboks øger også din boligs salgsværdi.


Q.   Jeg har en hybridbil, hvorfor skal jeg have en ladeboks?


Den sikreste, bedste og fremtidssikret løsning er en ladeboks. Med en ladeboks fra HomeCharge får du:


  • Sikker opladning (din el-installation er opsat korrekt efter Sikkerhedsstyrelsens anbefalinger, og den er fremtidssikret)
  • Den er nem at bruge i hverdagen, og du øger din boligs værdi. Du betaler kun for det du bruger.
  • Du kan få refusion af elafgift
  • Du kan tjene penge ved at lade smart (ladeboksen kan f.eks. sættes til at lade automatisk om natten, hvor el-prisen oftest er lavere, så du tjener mest)
  • Hurtigere opladning - Typisk kan en hybrid-bil lade med op til 3,6 kWh. Med et nødkabel med 6A / 1,3 kWh (anbefales ikke pga. risiko for brand og skade på din el-installation)
  • Nogle biler reklamerer med 32A opladning. Det kræver en særlig ladeboks, da man maksimalt må lade med 16A på en fase i Danmark. Denne type ladeboks fører HomeCharge ikke, og den kommer en række væsentlige ulemper (meget dyr i standby forbrug ~6-700 kr/år, støj etc.). Vi anbefaler, at du lader med ~3,6 kWh med en Easee ladeboks, da den også kan bruges til din fremtidige el-bil. Med opladning med 3,6 kW tager det 3-4 timer at lade en hybrid bil fra 0-100%.


Q.   Hvorfor lader jeg ikke bare min elbil i stikkontakten ("mormor-ladning") eller mobillader?


FDM og Sikkerhedsstyrelsen anbefaler, at man har en separat godkendt installation med ladeboks til langvarig og høj belastning ved opladning, da der drejer sig som stærk-strøm. En almindelig stikkontakt ikke er designet til længerevarende høj belastning, og der er risiko for brand og nedsmeltning. Det er kun til nødladning, og opladningen er meget langsomt (~2-5 km/timen ved maks. 6A). FDM har bl.a. skrevet om dette i denne artikel.


Q.   Hvordan fungerer løsningen?


Du ejer el-installationen og ladeboks, og vi leverer support og serviceaftale på ladeboksen og sikre dig samtidig refusion fra Skat for dit forbrug gennem ladeboksen. Du betaler et éngangsbeløb for en ladeboks inkl. app og sikker standard installation, udført af Dansk Kabel TV. Du kan tilvælge et månedligt serviceabonnement for support og service med refusionshåndtering. For at få refusion så kan du godt eje boksen, men du skal betale fuld afgift for din strøm (det gør de fleste) og have en serviceaftale på din ladeboks med en ladeoperatør. Du kan styre ladeboksen med den medfølgende app.


Q.   Ladekabel - aftageligt eller fastmonteret?


Vores ladeboks understøtter begge dele. Du kan låse det permanent fast eller tage med, som du har behov for det. Vi har valgt at give dig fleksibiliteten, så du kan vælge præcis den længde kabel, som du har behov for, og du ikke skal have en elektriker ud, når kablet på et tidspunkt skal skiftes.

 

Q.   Kan jeg nøjes med en standard installation?


Ja, langt de fleste kunder har kun behov for standard installation. Hvis du har behov for større eller mindre skræddersyet løsning, så kan vores installatør også hjælpe dig med dette. Standard installationen er dimensioneret til 11 kW opladning. Hvis du ønsker 22 kW opladning nu eller senere, så har du to valg. Enten kan du opgradere dit kabel mellem el-tavle og ladeboks, eller du kan aftale en fuld 22 kW installation med installatøren mod en merpris. Vi anbefaler, at du alene forbereder kablet til 22 kW.


Q.   Hvad nu, hvis ladeboksen pludselig ikke virker - vi er dybt afhængige af den for at kunne køre i bil?


Som en del af serviceaftalen med hos HomeCharge kan du enten vælge ombytningsservice eller service på adressen næste hverdag. Med sidstnævnte sender vi en tekniker til din installationsadresse senest næste arbejdsdag.


Q.   Kan jeg få refusion, selvom jeg ejer ladeboksen?


Ja, det kan du. I en afgørelse fra Skat (SKM2020.12.SR) er det fastslået, at det ejendomsretlige ejerforhold til ladeboksen ikke er afgørende for muligheden for refusion af elafgift i forbindelse med opladning af elbiler. Det afgørende er derimod, at ladeboksen drives for den momsregistrerede virksomheds regning og risiko, og at virksomheden opfylder kravet om at være involveret i driften af ladeboksen. Det vil sige, at du skal have en abonnementsaftale inkl. service og support for at kunne modtage refusion.


Q.   Kan ladeboksen understøtte op til 22 kW?


Ja, det kræver dog kraftigere kabler og et større kombirelæ for at kunne udnytte 22 kW opladning end i 11 kW standard installation. Vi anbefaler, at du vælger en opgradering af kablet, så det som minimum er klar til fremtidig 22 kW opladning. Der er også mindre ladetab i et kraftigere kabel.


Hvis du ønsker 22 kW installation, så kan du få et opgraderings tilbud fra vores installatør. 22 kW opladning skal vælges, hvis man ønsker en højere opladningseffekt til f.eks. at kunne lade flere biler samtidig. De fleste el-biler lader med 11 kW, så vær obs på, om det overhovedet er nødvendigt.


For at kunne udnytte 32A / 22 kW fuldt ud, så skal du som oftest købe ekstra Ampere (strømstyrke) hos dit elselskab. Hver ampere koster 1.200-1.500 kr. De fleste huse har 25 til 35 Ampere total til rådighed.


Q.   Hvor hurtigt lader man op?


Ladeboksen kan lade fra 1,4 kWh til 22 kW. Har du en hybridbil, der kan lade med 3,7 kW svarer det til ca. 20 km/t. De fleste elbiler lader med 11 kW, hvilket svarer ca. til 56-65 km/t. Hvis du har 22 kW, så er det dobbelt så meget.  22 kW anbefales, hvis man har to biler, eller man har behov for ekstra hurtig opladning. Det er dog altid din bils evne til at kunne lade, der bestemmer ladehastigheden. Ikke alle elbiler kan lade med 11 kW.


Q.   Skal jeg selv opdatere softwaren i ladeboksen?


Nej, det sker helt automatisk.


Q.  Skal jeg have trådløst netværk (WiFi), hvor ladeboksen opsættes?


Nej, vores ladeboks er altid online med indbygget 4G modem og eSIM kort inkluderet fra Easee i produktets levetid til f.eks. automatisk aflæsning, opdateringer og adgang via app. Online adgang via 4G forudsætter, at der er dækning på installationsadressen. Læs mere om app'en her.


Q.  Jeg har behov for en hurtig opsætning og installation, hvad gør jeg?


Vi installerer normalt efter fortrydelsesretten på de 14 dage, som er gældende ved online køb. Hvis du ønsker en hurtigere installation, så skal du frasige dig din fortrydelsesret. Hurtigere installation kan du aftale med installatøren.


Q.  Monta app - hvad er det?


Monta er en tredjeparts app giver dig mulighed for at tilføje nogle ekstra funktioner til din ladeboks, såsom udlejning af din ladeboks, opladning med forskellige parametre og hurtigere udbetaling af refusion af el-afgift. Betaling og udbetaling foregår i et lukket virtuelt betalingssystem med en Wallet og tilknyttet betalingskort.


HomeCharge anbefaler Easee app til private: Easee app til Easee ladeboks.. Du kan dog stadig anvende Monta til opladning ude, selvom din ladeboks er tilkoblet Easee app.


Monta kan naturligvis tilvælges som en del af HomeCharge løsning, men det kræver en ændring i eksisterende abonnement, da abonnementet foregår via Monta app. Support af app håndteres af Monta. Ønsker du at anvende Monta app, så kontakt HomeCharge på info@homecharge.dk eller skriv det på bestillingen.


Vær særlig opmærksom på at Monta app ikke understøtter alle ladeboksfunktioner. Se en overordnet sammenligning af Easee App og Monta app her.


Q.  Jeg udlejer sommerhus, hvordan gør jeg?


Efterspørgslen efter opladning i sommerhuse er stærkt stigende. Dit sommerhus vil blive valgt fra, hvis du ikke tilbyder en opladningsløsning til dine gæster. Du har mulighed for at tjene på ladeboksen, så det er ikke en ren udgift. Derudover så undgår du, at gæsterne lader med mormorladeren, som kan skade din el-installation i huset.


En ladeboks til et sommerhus vil typisk være afbetalt relativt hurtigt, da el-prisen for gæsten normalt er 3,00 kr./kWh, og da du har mulighed for refusion af el-afgift, så betaler du kun ~0,9 kr./kWh. 


Q.  Jeg har en ladeboks i dag uden indbygget el-måler, kan jeg få refusion af el-afgift?


Nej, Skat kræver jf. en afgørelse (link), at måleren er indbygget i ladeboksen. Hvis du ønsker refusion af el-afgift, så er du nødsaget til at opsætte en ny Easee ladeboks inkl. indbygget måler. Du kan udnytte, at du allerede har fået foretaget installationen hjemme og bestille en ladeboks installeret i forberedt installation. Du kan læse mere her. Du vil formentlig kunne sælge din ladeboks til en anden, som f.eks. har solceller, da der ikke ydes refusion af el-afgift, hvis man allerede modtager strøm med nedsat/ingen afgift.


Q.  Jeg har en mobil ladestander med indbygget el-måler/bimåler, kan jeg få refusion af el-afgift?


Nej, Skat har fastslået i bindende svar, at de ikke anerkender denne løsning som refusionsberettiget. Bestil en ny Easee ladeboks her